Cu ocazia vizitei prietenilor noștri din cadrul AIMC (Associazione Italiana Maestri Catolici) desfășurată în luna noiembrie a anului trecut, în urma unei frumoase și rodnice experiențe, s-a dorit, de comun acord, o continuitate în acest sens, o colaborare pe termen lung a acestui drum întreprins, în vederea unui schimb reciproc de îmbogățire atât pe plan uman, cât și, mai ales, profesional. S-a concretizat astfel totul, printr-o călătorie de o săptămână, între 1 și 7 februarie 2019, în timpul vacanței intersemestriale.
Au fost zile de vizită, cunoaștere, experimentare, problematizare, trăire spirituală, dar și de îmbucurare a simțurilor. Pentru a descrie mai bine anumite aspecte, voi utiliza câteva impresii scrise de colega mea, Lorenia Nedeianu: … peste ani, cu mult mai multă libertate interioară şi nevoi spirituale, Roma m-a primit cu braţele deschise arătându-mi mare parte din frumuseţile ascunse ochiului călătorului grăbit în căutare de obiective turistice celebre. Credeam că nu mă mai poate fi nimic legat de Roma care să mă impresioneze: ruinele unui trecut glorios şi fastuos rămân la locul lor, mulţimea de călători care inundă străduţele înguste devine din ce în ce mai mare. M-am înşelat! Al treilea prilej de a mă reîntâlni cu Roma a fost pentru a vedea oamenii. Oamenii, fraţi ca origini, fraţi ca formare profesională. Oamenii, formatori care trăiesc cu bucuria împărtăşirii darurilor pe care le deţin, în domeniul educaţiei. Oamenii, care, timp de o săptămână, ne-au făcut să ne simţim acasă într-o lume în care statutul de a fi român încă se asociază cu diverse etichete. A fi profesor român, însă, şi-a găsit corespondentul de egalitate, de colegialitate, de fraternitate în grupul AIMC.
După-amiezile au fost ocupate, în mod special, cu partea de formare profesională, diminețile în schimb, cu momente pe care nu le vom uita prea curând: audiența la Sfântul Părinte Francisc, momentul de învățătură creștină transmisă în direct, ce are forța de a sădi încredere la un nivel mai înalt. Vizita la Ministerul pentru învățământ catolic a avut, de asemenea, importanța sa pentru creșterea nivelului de apartenență la încă o instituție ce poate susține, sub diverse forme, necesitățile învățământului actual. Vizita la Istituto Marymount a reprezentat pentru noi, cele 30 de cadre didactice, un punct de referință, deoarece am văzut un model de bună practică la una dintre școlile de prestigiu ale capitalei italiene. Disciplină, profesionalism, condiții moderne și eficiente ale bazei materiale dar, mai ales, organizarea riguroasă și suficientă cu personal calificat sunt câteva dintre punctele forte ale unui învățământ de calitate. Rețeta succesului acestei școli nu poate fi copiată, însă elemente ce pot aduce îmbunătățire și perfecționare, cu siguranță au fost asimilate, notate și, deja puse în practică. Timpul zilnic a fost completat cu vizite la principalele obiective turistice și cu momente prielnice legării de prietenii constructive, atât de necesare unui colectiv.
Gazdele noastre ne-au primit, tratat și însoțit cu multă generozitate și răbdare. Ospitalitatea, seninătatea și strădania de a ne face să ne simțim ca și acasă, le-am simțit din plin.
Considerăm că a fost un schimb de experiență culturală și didactică specială și o valoroasă oportunitate, care ne-a oferit și stimulat implicarea umană și profesională.
Vă mulțumim!
Antonia Nica
director Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu