Selectează o Pagină

30 Ianuarie marchează an de an Ziua Internațională a Nonviolenței în Școală. Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu a închinat săptămâna 29 ianuarie – 2 februarie valorilor ce stau la temelia prevenirii comportamentului nonviolent: bunătate, respect, toleranță, înțelegere, curaj, empatie, prietenie, spirit de echipă, adevăr, încredere, iubire.

Preșcolarii din grupele de grădiniță A și C, coordonați de doamnele educatoare Daniela Brăinaș și Diana Hossu, au desfășurat activitatea interactivă Mâinile nu sunt pentru lovit.

Creativii elevi ai clasei pregătitoare C și doamnele învățătoare Anca Robu și Laura Sereș au realizat, la centrele de lucru, reprezentări grafice care ilustrează, în paralel, societatea în care violența este prezentă la tot pasul și lumea ideală în care toți copiii zâmbesc.

Elevii din clasa I-a A, împreună cu doamnele învățătoare Nicoleta Popa și Briana Pop-Cotuna, au spus într-un glas Stop violenței în școală! În urma aplicării unui chestionar, s-a realizat o listă a principalelor semne vizibile în cazul unui elev abuzat în școală: îmbrăcăminte ruptă sau obiecte deteriorate (cărți, telefon etc.); răni sau leziuni ce nu pot fi explicate; ezitare în privința mersului la școală; coșmaruri dese; tendința de a sta retras, refuzând comunicarea; performanțe școlare scăzute. Copiii au prezentat diverse situații ce au condus spre identificarea diferitelor tipuri de bullying: bullying verbal (tachinări, injurii, porecle, amenințări, umilire etc.) și bullying fizic (intimidare fizică, vătămare, atac asupra unei persoane într-un grup, invadarea spațiului personal, furtul obiectelor etc.). La finalul activității, s-a realizat un joc de rol bazat pe o situație imaginară în care un elev dintr-o altă clasă amenință un elev din clasa I. Elevii au găsit soluții pentru a preîntâmpina izbucnirea unui conflict în astfel de situații și au ajuns cu toții la concluzia că metoda cea mai importantă de prevenire a violenței este comunicarea cu un adult (cadru didactic, părinte sau consilier școlar).

Alegem să fim calmi și să iubim! a fost mesajul clasei I-a B pentru această săptămână. Doamnele învățătoare Anca Haidu și Maria Jurj au strâns cu mare bucurie frumoasele inimioare ale elevilor, decorate cu imagini prietenoase și mesaje profunde.

Elevii clasei Exploratorilor, clasa I-a C, au organizat, împreună cu doamnele învățătoare Monika Gaspar și Raluca Bandi, discuții generale la Centrul de Științe și au realizat Brățara prieteniei la Centrul de Arte. Ideile care s-au dorit a fi transmise au fost întărite printr-o activitate găzduită de Fundația Comunitară Oradea, un Atelier de Educație pentru siguranță, unde s-a discutat despre bullyingul din școală. Acest atelier a fost organizat de polițiștii de prevenire din cadrul I.P.J Bihor. La sfârșitul zilei, deviza Exploratorilor a fost: Toți pentru unul și unul pentru toți!.

Elevii clasei a II-a A, coordonați de doamnele învățătoare Elena Iacob și Andrada Marian, au promis că mânuțele lor nu vor răni niciodată. Pe conturul palmei fiecărui copil, au fost scrise modalitățile prin care putem oferi iertare și motivele pentru care este necesar să iertăm, unul dintre acestea fiind următorul: Este important să iert, pentru că îl voi face fericit pe Dumnezeu.

Clasa a III-a B a promovat importanța prieteniei. Împreună cu doamnele învățătoare Florina Bâte și Lorenia Nedeianu, elevii au identificat cele mai puternice valori morale ale unui prieten adevărat, oglindite și în sufletele lor. Fiecare copil și-a așezat în palmă cea mai prețioasă valoare pe care o deține, pentru a o păstra cu sfințenie.

Frumoșii elevi ai clasei a IV-a A și doamnele învățătoare Lia Șipoș și Anca Meze au primit cu brațele deschise un invitat deosebit. Doamna psiholog Aliona Orban i-a învățat pe copii câteva exerciții fizice de relaxare în situații tensionate. În urma discuțiilor din cadrul activității, elevii au înțeles care este deosebirea dintre violența fizică, cea psihologică și cea socială, au gândit la nivel de echipă acțiuni ce pot preveni și diminua violența. La sfârșitul întâlnirii, au audiat o poveste terapeutică, înțelegând consecințele violenței.

Elevii clasei a VI-a C, coordonați de doamna dirigintă Natalia Hoduț, au citit povestea moralizatoare The Big Nose and the Storm Maker. Ignorat de cei din jur din pricina nasului mare, un defect fizic pe care îl purta ca pe o povară, personajul principal reușește să câștige respectul celor din jur abia în momentul în care alungă furtuna, readucând soarele pe cer. Schimbul de idei în limba engleză i-a ajutat pe copiii să înțeleagă faptul că, dincolo de defectele cu care ne putem naște sau pe care le dobândim de-a lungul vieții, se află un om, un suflet ce așteaptă o vorbă bună. De asemenea, elevii și-au prezentat opinia legată de cunoscutul citat care îi aparține lui Mahatma Gandhi: Fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume!

Clasa a VII-a A și doamna dirigintă Patricia Capriș au creat în WordArt Norișorul protecției, sub care încearcă să găsească adăpost și putere pentru o eventuală înfruntare și combatere a violenței.

Elevii clasei a VII-a C și doamna dirigintă Ioana Sarca au discutat pe marginea valorilor morale promovate de înțelepciunea latină: Consilio melius vinces quam iracundia. (Syrus) – Vei câștiga mai mult prin blândețe decât prin mânie.; Sapienter temporibus uti. (Horatius) – A te folosi cu înțelepciune de timp.; Si vis vincere, disce pati. (Horatius) – Dacă vrei să învingi, învață să rabzi.; Consensus facit legem. (Cicero) – Buna înțelegere suplinește legea.; Vir sapiens fortis est. (Cicero) – Înțeleptul este puternic.; Carpe diem! (Horatius) – Bucură-te de ziua de azi! Opiniile și gândurile copiilor au fost așternute și în scris.

Citatul latinesc Consilio melius vinces quam iracundia. (Syrus) – Vei câștiga mai mult prin blândețe decât prin mânie exprimă înțelepciunea în abordarea relațiilor interumane. 

În primul rând, blândețea poate deschide uși și construi legături, în timp ce mânia adesea generează stări conflictuale. Într-o lume plină de tensiuni, abordarea cu blândețe poate aduce multe beneficii, favorizând înțelegerea și cooperarea. O atitudine calmă și respectuoasă poate avea un impact pozitiv în soluționarea problemelor și în construirea unei atmosfere armonioase în relații.

În al doilea rând, citatul reflectă înțelepciunea necesară pentru a construi relații sănătoase și pentru a aborda conflictele cu empatie. Într-o lume agitată, abilitatea de a rămâne blând în fața provocărilor aduce cu sine un avantaj.

În al treilea rând, prin exprimarea grijii și înțelegerii, putem crea conexiuni mai profunde și deschide calea către soluționarea problemelor. Într-o societate unde tensiunile pot deveni copleșitoare, blândețea devine un instrument puternic pentru a vindeca rănile și a construi punți între oameni.

Date fiind cele expuse mai sus, blândețea, sensibilitatea și inima deschisă pot transforma conflictele în oportunități de creștere și înțelegere reciprocă într-o lume plină de frământări.               

                                                                             (Sofia Ardelean – clasa a VII-a C)

La nivelul claselor gimnaziale și liceale, profesorii diriginți au aplicat chestionare de identificare a diferitelor tipuri de bullying în scopul preîntâmpinării și rezolvării posibilelor situații conflictuale.

            În amintirea lui Mahatma Gandhi (1869-1948), care a promovat pacea și nonviolența întreaga sa viață, Ziua Internațională a Nonviolenței în Școală se dorește a fi un motor al răspândirii valorilor sănătoase în societatea secolului XXI, aflată într-un amețitor vârtej al schimbărilor.

Prof. Ioana Sarca,

Responsabilul Comisiei pentru  prevenirea şi eliminarea violenţei,

a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar

și promovarea interculturalității