În luna noiembrie a anului 2018, a avut loc la Oradea, în cadrul Liceului Greco-Catolic Iuliu Maniu, o întâlnire între profesori români și italieni. Redăm mai jos textul redactat în urma vizitei de către unul dintre participanții italieni. Considerăm că o astfel de părere redă cât se poate de obiectiv concluziile acestor zile.

Întâlnirea profesorilor AIMC și a profesorilor Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu” la Oradea (România)

Un grup de profesori de le AIMC, conduși de Președintele Giuseppe Desideri și de secretara Ester Flocco, au participat din data de 16 până în 19 noiembrie la Oradea, în România, la un schimb de experiență culturală și didactică cu profesorii școlii orădene.

A fost un moment special și o oportunitate valoroasă care ne-a oferit și stimulat implicarea umană și profesională.

Atmosfera de ospitalitate oferită de preotul român Popa Paul, responsabil al Biroului Pastoral al Episcopiei Greco-Catolice,mintea și brațul acestei întâlniri, sprijinit de soția sa Ana și de copiii lor și rafinata primire din partea directoarei școlii în persoana Antoniei Nica, ne-au oferit cadrul perfect de a ne simți confortabil, în largul nostru, împărtășind munca și experiența noastră dar și momentele conviviale.

Școala este în același timp publică și statală iar profesorii sunt remunerați din către Minister, însă pentru a ajunge la catedră au nevoie de aprobarea Episcopului. Părinții, la rândul lor, susțin școala în ceea ce privește materialul didactic necesar copiilor din clasele pregătitoare-IV. Am găsit acolo un model de învățământ de care școala noastră, paritară fiind, încă este foarte departe!

Oradea, artă și istorie

Profesorii Liceului Iuliu Maniu ne-au oferit mai multe momente în care am putut descoperi și cunoaște orașul lor. Fără dubiu Oradea este unul dintre cele mai frumoase orașe ale Europei cu palatele sale restaurate în mod perfect, sau în curs de restaurare, ce se inspiră din arta barocă sau cea a sfârșitului anilor șase sute, arta neoclasică, dar în mod deosebit arta eclectică și floreală (art nouveau) din perioada sfârșitului anilor opt sute și începutul anilor nouă sute, perioadă dominată în ultima fază de Imperiul Habsburgic. Străzile pietonale frumoase, curate, făcute parcă să te înveselească, piețele din a căror frumusețe răsar semețe biserici și catedrale greco-catolice, romano-catolice, ortodoxe cât și monumentale sinagogi, toate acestea sunt semnul unei capacități de sinteză culturală, de toleranță și mai ales de ospitalitate a locuitorilor acestui oraș.

Îngrijit și învăluit de bănci și grădini verzi este și Crișul Repede, râul ce traversează de-a lungul orașului, asemănându-se cu un gardian natural ce veghează liniștit cursul istoric al locului. Frumoasa și relevanta cetate medievală, o fortăreață în formă pentagonală își ridică măiestria pe puternicele metereze. Aceasta ne-a întors în timp până la punctul de origine al creștinismului în această zonă și la credința creștină propagată, la scurt timp după anul o mie, de către sfinții din Ungaria, dar mai ales de sfântul Ladislau, venerat aici în mod deosebit. Antica Biserică a Cetății, punct de atracție turistică, a fost distrusă până la temelii în timpul invaziilor tătare și turce: în muzeu am putut vizita ceea ce a mai rămas din ea.

Am avut onoarea de a fi primiți în palatul comunal al Primăriei de către domnul viceprimar Florin Birta, care ne-a întâmpinat cu un călduros omagiu și care mai apoi ne-a dezvăluit proiectele de înfrumusețare și dezvoltare ale orașului, pentru ca acesta să fie tot mai mult vizitat și cunoscut.

Întâlnirea didactică

În mod natural, sufletul întâlnirilor noastre a fost întâlnirea și actualizarea cunoștințelor didactice. Liceul Iuliu Maniu este un complex arhitectural grandios, la câțiva pași de Piața Unirii, piața principală a acestui oraș. Aici se înalță semeț clădirea care ospitează elevi ai școlii atât primare cât și secundare. Ne-a uimit atmosfera de seninătate și seriozitate, atmosfera de disciplină și ordine a elevilor în uniforma simplă dar în același timp elegantă, pe care o poartă zilnic.

În mod deosebit atenția noastră s-a îndreptat spre metoda de învățământ step by step destinată claselor primare, care echivalează cu școala noastră primară, adică de la clasa Pregătitoare la clasa a IV-a, unde am participat timp de două dimineți întregi la lecțiile acestora, primiți în atmosferă de sărbătoare de către micii elevi, în frumoasele, amplele și luminoasele săli, majoritatea dotate cu table interactive și materiale didactice de toate tipurile, existente deja în dotarea școlii sau pregătite pentru lecțiile zilnice de către profesori.

Am descoperit foarte originala ideea a unei zone în interiorul claselor acoperită cu mochetă, unde, elevii, așezați în forma unui cerc, împreună cu profesorii pregătesc și programează materialele de lucru pentru activitățile zilei, mai apoi trecând într-o altă zonă a clasei, numite centre, unde lucrează în mod activ și laborios, în jurul unei mese pentru a facilita activitatea în grup; în ceea ce urmează expun rezultatele obținute documentându-se și păstrând în mape personale toată munca lor. Sintetizând, am putea spune că aula este o combinație între salon, laborator, sală de clasă, o mică scenă luminată parcă de reflectoarele unei săli de teatru, unde școlarii se perindă rând pe rând între centrele prezente pentru diferitele momente ale lecțiilor – activități din zi.

Actualizarea

Partea a doua a zilelor dedicate acestui schimb de experiență s-au fructificat în întâlniri repetate cu profesorii școlii, având drept scop împărtășirea cunoștințelor didactice. S-a discutat despre diferitele oportunități dar și riscuri întâlnite în expunerea informațiilor și a cunoștințelor informatice și media, evidente exemplificări de folosire a tablei interactive și alte tehnici informatice cu ajutorul intervenției prof. Carmelo Abramo și al metodei cooperative learning prezentată și pusă în practică de către prof. Giuseppe Desideri.

A fost deasemenea un schimb de experiență din punct de vedere religios, deoarece pe lângă celebrabrea liturgică duminicală din Bazilica Romano-Catolică de rit latin oficiată în limba maghiară, întregul grup a participat vineri dimineața la Liturghia în rit bizantin oficiată în Catedrala Greco-Catolică Sfântul Nicolae, în limba română, la care participă săptămânal toți elevii școlii, dar și la un frumos moment de rugăciune și de cântece împreună cu seminariștii diecezei. S-a descoperit fundamentala importanța pe care Dieceza Greco-Catolică de Oradea o acordă școlii în vederea educației creștine a tinerilor, în transmiterea credinței, în formarea unei viziuni de viață bazată pe valori și virtuți creștine dar și în stimularea vocațională. Preoții români greco-catolici pe care i-am întâlnit, în colaborare cu familiile lor, de amintit că tradiția acestei biserici catolice permite căsătoria acestora, s-au descoperit a fi persoane foarte motivate în serviciul pastoral, mai ales în parohiile de ei păstorite.

Ultima zi am dedicat-o excursiei la Peștera Urșilor care se află la o distanță de o oră de mers cu mașina din Oradea. Trei galerii carstice enorme, fructul a milioane de ani de evoluție a naturii, înflorită de stalactite și stalagmite oferite nouă sub forme cât mai sugestive și ingenioase. În urmă cu aproximativ 15.000 de ani, aici au rămas blocați peste o sută de urși giganți din specia ursus speleus din cauza unui cutremur sau a unei alunecări de teren, scheletele acestora putând fi observate de-a lungul acelor trei galerii care o formează. La întoarcerea spre oraș am fost întâmpinați de o altă comunitate greco-catolică, cea din orașul Beiuș. Aceștia ne-au cântat iar mai apoi ne-au invitat în centrului catehetic unde am fost serviți cu aperitive, încă odată confirmând puternicul spirit de ospitalitate al acestui neam.

S-a încheiat astfel o frumoasă și rodnică experiență: AIMC dorește o continuitate în acest sens, intenționează să aibă o colaborare pe termen lung a acestui drum întreprins în vederea ajutorului reciproc de actualizare și îmbogățire atât pe plan uman cât mai ales profesional.

Școala din Oradea a fost pentru noi un adevărat stimul și merită în acest sens întregul nostru interes.

Pr. Giuseppe Oddone, assistent AIMC