Învățământul online reprezintă o provocare nu doar pentru profesori și elevi,părinţi ci și pentru preșcolari.Situația actuală creată de starea în care trăim, impune adoptarea unor noi modalități de comunicare și colaborare chiar şi în mediul preşcolar, unde pentru a avea contact cu copilaşii noştri , avem nevoie de implicarea maximă a părinţilor dar şi de pricepere şi dăruire din partea educatoarelor.
Îi simțeam la început pe părinți debusolați, iar pe copii într-o derivă fantastică. Timpul a avansat, la fel și sentimentele de inutilitate s-au risipit deoarece am concluzionat că vom găsi metode şi soluţii din mers. Ce poate să fie mai folositor decat:,,Să fim creative!” Creativitatea nu doar că ne ajută să găsim soluții în diverse momente mai mult sau mai puțin dificile, dar în mare măsură stimulează starea de bine a copiilor prin ceea ce le propunem să realizeze ,chiar dacă suntem la distanţă .
Educatoarele,,trebuie,, mai mult decat oricând să fie creative reușind să ţină pasul cu noua provocare pe care am primit-o; chiar dacă dorinţa noastră arzătoare este să privim copilaşii cum se bucură de această etapă numită ,, copilăria la grădiniţă”,urmărindu-le zâmbetul, dăruirea, dragostea, apropierea şi sclipirile din privirile lor.
Cadrele didactice specializate în a lucra cu preșcolarii au la îndemână pentru realizarea activităților instructiv-educative o serie de materiale, precum: curriculum, ghiduri, metodici, reviste, fără manuale… cu toate acestea, în fiecare demers didactic este prezentă creativitatea. Fără a fi creativă, educatoarea se găsește în imposibilitatea de a organiza mediul educațional, activitățile și de a interacționa cu cei mici.
Interacțiunea cu preșcolarii are la bază apropierea sufletească. Copilul dar şi părintele în situaţia de faţă, cu cât se va atașa mai mult de educatoare, cu atât va fi mai doritor să participe la activitățile organizate chiar şi online. Îmbrățișările în diverse momente din zi erau adevărate destinderi, atât pentru copii dar și pentru educatoare, acest sentiment lipsind cu desăvârşire în această perioadă. Creativitatea educatoarei intervine și în modalitățile prin care creează un climat psiho-afectiv pozitiv, ajutând preșcolarii să își însușescă deprinderi morale şi de dezvoltare emoțională chiar şi în această perioadă mai mult decă înainte. În acest sens, ea nu va uita niciodată de încurajări, de aprecieri pozitive sau mici recompense, cu care preșcolarii pot fi convinși să realizeze diverse sarcini mai mult sau mai puțin dorite, primite sub formă de sugestii în fiecare dimineaţă astfel reuşind să ţinem copiii captati până la finalizarea activităţilor. Sigur , multe din cele amintite nu sunt posibile în situaţia de faţă dar noi am încercat şi ,,reuşit” să îi ţinem foarte aproape de noi pe copii şi pe părinţi, să le oferim sugestii de activităţi cât mai interesante, atractive, care să nu implice costuri suplimentare în familie, inventând jocuri, oferindu-le diverse link-uri ajutătoare, filmulețe create, fișe și activități pe platforme educaţionale, diverse activităţi pe site-urile educaţionale,modele de activităţi practice doar folosind materiale avute în gospodărie. Aici amintim diverse materiale reciclabile şi totodată oferind reţete de fabricarea materialelor ( precum plastelină ,slime, chiar şi lipici, baloane de săpun), coasem, rupem, mototolim hârtia, tăiem, coacem, modelăm, frământăm, gătim, pictăm, dansăm, unii au participat la numeroase concursuri de talente online etc.)
Pe lângă toate activităţile amintite am îndrumat părinţii să respecte câteva lucruri importante în educația și activitatea preșcolarilor în vremea izolării:
- Rutina zilnică este esențială la preșcolari
- Comunicarea
- Conectarea părintelui cu grădinița și cu educatoarea
- Conectarea educatoarei cu copilul.
- Mișcarea fizică este esențială pentru perioada izolării.
- Implicarea copiilor în treburile casnice
- Să încurajeze joaca liberă
Copiii şi părinţii au fost receptivi la această schimbare necesară dar nedorită de către noi toţi , colaborând foarte bine , oferindu-ne feedback-uri pozitive zilnic, astfel bucârându-ne de roadele muncii noastre în comun.
Trist este că ne amintesc zilnic de dorinţa de a ne revedea şi de dorul nespus de mare de grădiniţă dar punctul sfâşietor este când postează pe grup imagini tinându-se cu mânuţele de poarta grădiniţei dorind cu toată puterea şi tăria lor să intre în curtea grădiniţei.
Suntem într-o continuă schimbare și ce e azi nu a fost ieri și nici nu va fi mâine.Sperăm cu ajutorul lui Dumnezeu,o rapidă întoarcere la normalitate!
Profesori învăţământ preşcolar: Sas Maria şi Ardelean Claudia