La începutul lunii septembrie, am participat la Split (Croația), în cadrul proiectului Erasmus KA 101 „Împreună pentru viitor” (proiect cofinanțat prin programul Erasmus+  al Uniunii Europene), la cursul „Creativity in the Classroom and Different Ways of Displaying it”.

A fost o experiență deosebită pe care am trăit-o alături de profesori din Suedia, Spania, Portugalia, Germania, Polonia, Macedonia, Cehia și Slovacia.

În anul 1957, studenta italiancă Sofia Corradi obţine o bursă de studiu în Statele Unite. Însă, la întoarcerea în țară, universitatea ei, Sapienza Università di Roma, nu îi recunoaşte studiile, iar Sofia nu  poate absolvi în acel an.

De atunci, ea a lucrat pentru ca tinerii să poată studia într-o altă universitate și trăi într-o altă cultură, fără impedimente. Astfel, în 1987 ia naştere programul ERASMUS (acronim al  EuRopean Community Action Scheme for the Mobility of University Students), cel mai important program internațional pentru studenți.

ERASMUS+ este noul program al Uniunii Europene care se adresează următoarelor domenii: educație, formare, tineret și sport pentru perioada     2014-2020 având ca obiective dezvoltarea competențelor și a capacității de inserție profesională prin oferirea unor oportunități de educație, formare și activități de tineret sau sport. Noul program reunește șapte programe europene de finanțare: Life Long Learning (Invățare pe Tot Parcursul Vieții, Tineret în Acțiune), Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink și programul de cooperare cu țările industrializate.

În România, Programul Erasmus+ este implementat de către Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP).

Activitățile desfășurate în săptămâna pe care am petrecut-o în Croația   ne-au oferit cursanților o multitudine de idei practice cu ajutorul cărora putem dezvolta creativitatea elevilor noștri. Am descoperit că rolul creativității în procesul culturii și al civilizaţiei este enorm,  creativitatea constituind una dintre cele mai importante valori umane, sociale și educaţionale.

Cursurile au fost organizate de Maksima TC în cooperare cu Pappagallo Foreign Language School. Activitățile desfășurate au îmbinat partea teoretică cu cea practică. În cadrul atelierului Let’s get creative!”, am învățat cum, pornind de la o singură imagine, putem crea povești hazlii, povești romantice sau povești dramatice, am învățat cum putem dezvolta și valorifica creativitatea fiecărui elev. Ateliere precum Mindfulness – The key to Motivation sau ”Effective Communication” ne-au arătat cât de importantă este starea de bine a fiecăruia dintre noi și cum felul în care ne adresăm elevilor, modul în care comunicăm cu ei poate conduce la succesul sau insuccesul procesului predare-învățare.

Totodată, noi, ca dascăli, e de dorit să gândim „outside the box”, adică, să gândim „în afara tiparelor” și să găsim soluții inedite pentru a rezolva o situație anume. În același timp, este de dorit să-i învățăm și pe copii să gândească la fel, să ne adaptăm  ideilor lor fără a încerca să le uniformizăm dacă acestea nu se potrivesc cu cele ale noastre, ale adulților. Creativitatea se caracterizează prin noutate, originalitate, valoare, armonie, relevanţă. Creativitatea înseamnă îndrăzneală. Cultivarea creativităţii în mintea şi sufletul copiilor este o necesitate şi se impune din ce în ce mai mult într-o societate în plină mişcare. Toate acestea au făcut parte din atelierul ”Think Outside the Box”.

O altă temă deosebit de interesantă și captivantă a fost cea propusă de Duska Boban în ”Photo essay”, o activitate care a scos în evidență faptul că fiecare fotografie are în spatele ei o întreagă poveste.

Participarea la acest curs a fost și o ocazie de a afla cum se învață în alte țări din Europa, care sunt provocările, obiceiurile și mentalitatea  altor  popoare. A fost o ocazie de a descoperi că orice loc poate deveni spațiu de învățare,  creativitatea fiind cea care poate aduce mai multă bucurie în educație.

A fost un timp minunat petrecut în pitorescul oraș Split, pe coasta însorită a Mării Adriatice.

Prof. înv. primar Claudia-Carolina Toth

Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, Oradea