În perioada 1-6 noiembrie 2021, am participat alături de colegele mele de la ciclul primar, în Alternativa Step by Step- Krisztina Ursu și Monika Gaspar- în Budapesta, la cursul de formare Building Strong Parent-Teacher Collaborations. Cursul de 30 de ore a fost realizat astfel încât să ajute cadrele didactice să identifice strategii și metode pentru a menține o colaborare activă între parinți-profesori.Formatoarea cursului, Judit Horgas, ne-a oferit o larga varietate de activități practice, de jocuri și de materiale încât împreună cu ceilalți participanți din Italia, Spania și Portugalia să reușim să ne imbunătățim modul de a relaționa cu familiile elevilor noștri. Furnizorul cursului a fost Europass Teacher Academy din Italia cu care am avut o colaborare extraordinara și la altă mobilitate a proiectului nostru.
În ultimii 2 ani școlari, când școlile au fost nevoite să treacă în online, colaborarea parinte-școală a devenit mai importantă. Părinții au început să înțeleagă și să aprecieze munca profesorului, iar profesorii mai motivați să-i considere parteneri pe părinți.
Cursul m-a ajutat să înțeleg și mai bine care este rolul părintelui în actul educațional, diferența între implicarea și angajarea acestuia, că nu există parinți greu de abordat-cursul oferindu-ne jocuri de rol și dezbateri care să ne ajute în acest sens. O altă activitate foarte interesantă și practică a fost cea referitoare la cum experiența mea personală mă ajută în educarea elevului. Am învățat cum să ne apropiem de familia acestuia, care sunt drepturile copiilor și ale părinților. Strategiile aplicate la curs sunt reale instrumente pentru mine atât în calitate de profesor, dar și de parinte.Foarte multe activități pot fi aplicate și la materia pe care o predau, de altfel.
Chiar dacă formarea a ținut doar o săptămână, cursul a fost atat de practic, de energic, dar fără sa fie obositor încât experiența dobândită este una extraordinară. Educarea și pregătirea elevului pentru viața de adult are nevoie de această colaborare profesor-părinte, de un raport de egalitate în ce privește rezultatul dorit.
Ca toate experiențele Erasmus și aceasta a avut și o componentă culturală, nu doar prin colaborarea la curs alături de colegele din celelalte tări, împărtășind impresii și experiențe de bune practice, dar și redescoperind frumoasa capitală a Ungariei prin turul ghidat oferit de organizator și prin plimbările zilnice după curs. O surpriză culturală frumoasă a fost vizitarea orășelului Szentendre, aflat la 30 de kilometri de Budapesta, pe malul Dunării.
Cu acest curs proiectul a încheiat mobilitățile, însă acesta nu se oprește aici. Vom încerca să aplicam la clasă tot ce am învățat, să împartășim colegilor nostri din școală cât mai multe, să fim un exemplu pentru elevii noștri că e nevoie tot timpul de învățare și că perfectionare se face pe tot parcursul vieții. Iar acest proiect să fie urmat de altele și altele…
Autor: profesor Hoduț Natalia