Ziua Națională a Lecturii – 15 Februarie – și Ziua Internațională a Cititului Împreună – 16 Februarie 2024 – au prilejuit organizarea unor activități menite să stimuleze curiozitatea de a atinge, de a mirosi o carte și bucuria de a călători dincolo de puterea noastră de imaginație.
Bobocii gimnaziști din clasele a V-a A și C au prezentat în mod inedit cartea preferată, cea mai frumoasă carte citită sau creații literare proprii (povești și poezii), ce surprind în mod plăcut prin originalitate și profunzime.
Primăvara în viața mea
|
|
Primul ghiocel apare În zăpada sclipitoare. Primăvara îmbietoare-i Cu miros de sărbătoare.
Ne poftește să vedem Toate minunile ei: Păsări, flori și miei zburdând, Toate pentru tine sunt!
|
Să te bucuri, să zâmbești, Viața s-o sărbătorești, Bucuria soarelui, Primăvara sufletului.
Să ne amintim mereu: Toate-s de la Dumnezeu! Primăvara din viața mea Fie bucuria ta!
(Ilaria Sălăjanu, clasa a V-a C) |
Pe lângă textele literare, bobocii au abordat și texte nonliterare. Astfel, pasiunea pentru automobilism și aeronautică s-a concretizat în prezentarea unor proiecte scrise cu cerneala visului elevilor care doresc cu ardoare să participe la întreceri de Formula 1, cum a participat Ayrton Senna, și să colinde lumea la manșa unui avion, cum au ocazia să o facă marii piloți.
Clasa a VI-a C a pornit într-o aventură prin lume pe aripile jurnalului Călătorie în jurul omului, semnat de Alexandru N. Stermin, care combină biologia, neuroștiințele, cultura filosofică și, cel mai important, prezintă modul în care o dorință se transformă în ideal și, apoi, într-o minunată realitate. Elevii „s-au întâlnit” cu Alexandru Stermin și au ascultat, cu sufletul la gură, povestea experiențelor trăite de acesta în timpul călătoriei prin magnifica Junglă Amazoniană. Concluziile autorului acestui jurnal de călătorie ne-au oferit încredere în forțele proprii și ne-au determinat să credem cu tărie că putem atinge toate obiectivele propuse: Ne place să credem că toate lucrurile au un scop, un sens, un motiv pentru care se întâmplă sau o cale spre care noi trebuie să le îndreptăm. Așa-i și cu viața – trebuie să aibă un scop […]. Mulți dintre noi îi căutăm sensul, iar dacă nu îl găsim, încercăm să-i dăm unul. În alte cazuri, pentru mulți alții, tragedia e că altcineva le dictează sensul vieții și asta nu-i cu nimic diferit de o crimă. Ca viața să aibă un rost, trebuie ca povestea unei vieți să fie asemenea unui roman sau unui un film […]. Viața cu sens se vrea un roman care are în el intriga, acțiunea și deznodământul, iar personajul ei principal e fericit dacă și-a îndeplinit rostul și nefericit dacă l-a ratat. […] Viața e făcută din momente care, dincolo de motivul pentru care se-ntâmplă, nu au un rost, dar noi putem să le dăm cava mai mult decât un rost, stă în puterea noastră să le găsim o semnificație. Rostul e diferit de semnificație; rostul ascunde în el un final, un obiectiv, localizat în timp și spațiu; semnificația ascunde în ea un simbol care rupe momentul de timp și spațiu și îl suspendă în absolut. Văd viața ca un șir lung de momente, o mulțime de fărâme de nisip. Când îi dăm semnificație unui moment, învelim acel grăunte de nisip în sidef, îl transformăm într-o perlă și, astfel, șirul lung al fărâmelor de nisip al vieții noastre capătă din loc în loc câte o perlă. Cu cât învelim mai multe grăunțe în semnificație, cu atât apar mai multe perle, iar viața noastră ajunge un șirag de perle fără sens, căci frumusețea ei nu e dată de sensul pe care îl are șiragul, ci de mulțimea și diversitatea perlelor, a momentelor care s-au rupt de timp și spațiu și care acum există. În această logică a existenței, viața nu este un roman, ci o poezie. […] Fiecare poezie e unică, așa cum e și fiecare viață.
Elevii clasei a VII-a C au ales să decupeze din operele literare cele mai frumoase secvențe, pe care le-au reprezentat grafic. David Copperfield, de Charles Dickens, Hoțul de cărți, de Markus Zusak, Mândrie și prejudecată, de Jane Austen sunt câteva dintre marile romane din literatura universală care au intrat în Topul celor mai frumoase cărți al clasei.
Poeziile ce poartă pecetea romantismului, tradiționalismului, simbolismului, modernismului au stimulat creativitatea elevilor din clasa a XI-a A, care au lucrat, individual sau în echipă, la realizarea unor hărți conceptuale a textelor literare românești în care au simțit că se regăsesc. Temele și motivele literare selectate din poeme semnate de mari scriitori, precum Mihai Eminescu, Vasile Voiculescu, George Bacovia, Alexandru Macedonski, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, au primit forme variate, născute de trăirile adolescenților din ai căror ochi răzbat trăiri nebănuite.
Devenim mai buni, mai frumoși, mai hotărâți, mai determinați cu ajutorul a ceea ce lecturăm din întâmplare, din plăcere sau … „pentru că trebuie”. Oricare ar fi motivul, CARTEA a fost, este și va rămâne un deschizător de drumuri al ființei noastre către viitor și un material atât de necesar clădirii templului interior.
Prof. Ioana Sarca